Türkiye, çeşitli sektörlerde üretim ve ihracat kapasitesiyle dünya genelinde önemli bir ihracatçı konumundadır. 2023-2024 verilerine göre, Türkiye’nin yurtdışına en çok ihraç ettiği ürünler şunlardır:
İçindekiler
- 1 1. Otomotiv ve Yan Sanayi (En Büyük İhracat Kalemi)
- 2 2. Tekstil ve Hazır Giyim
- 3 3. Makine ve Kimyasal Ürünler
- 4 4. Demir ve Çelik Ürünleri
- 5 5. Tarım ve Gıda Ürünleri
- 6 6. Elektronik ve Teknoloji Ürünleri
- 7 7. Diğer Önemli İhracat Kalemleri
- 8 İstatistikler (2023 TÜİK Verileri)
- 9 Türkiye’nin İhracat Stratejisi
1. Otomotiv ve Yan Sanayi (En Büyük İhracat Kalemi)
- Binek ve ticari araçlar (Ford, Fiat, Renault, Toyota gibi markaların Türkiye’de üretilen modelleri)
- Motor parçaları, aksesuarlar, lastikler
- İhracat yapılan başlıca ülkeler: Almanya, Fransa, İtalya, İngiltere, Orta Doğu ülkeleri
2. Tekstil ve Hazır Giyim
- Hazır giyim ürünleri (pamuklu giysiler, denim, triko, iç çamaşırı)
- Ev tekstili (havlular, yatak çarşafları, perde)
- İhracat yapılan başlıca ülkeler: Almanya, İspanya, Hollanda, ABD, Irak
3. Makine ve Kimyasal Ürünler
- Beyaz eşya (buzdolabı, çamaşır makinesi, fırın – Beko, Arçelik, Vestel gibi markalar)
- Elektrikli makine ve ekipmanlar
- Kimyasallar (deterjan, plastik hammaddeler)
4. Demir ve Çelik Ürünleri
- İnşaat demiri, boru, sac, tel
- Metal eşya ve mücevherat
- İhracat yapılan başlıca ülkeler: AB ülkeleri, ABD, Mısır
5. Tarım ve Gıda Ürünleri
- Taze meyve-sebze (domates, turunçgiller, kiraz, üzüm)
- Kuru gıda (fındık, kayısı, incir, antep fıstığı – Türkiye dünya liderlerinden)
- Süt ürünleri ve şekerleme
- İhracat yapılan başlıca ülkeler: Rusya, Irak, Almanya, ABD
6. Elektronik ve Teknoloji Ürünleri
- Televizyon, cep telefonu, kablo ve elektronik bileşenler
- Savunma sanayi ürünleri (İHA’lar, elektronik sistemler)
7. Diğer Önemli İhracat Kalemleri
- Cam ve seramik ürünleri
- Mermer ve doğal taşlar
- Gemi ve yat üretimi
İstatistikler (2023 TÜİK Verileri)
- Toplam ihracat: ~$255 milyar (2023)
- En büyük ihracat pazarı: Almanya (~$20 milyar), ardından ABD, Irak, İngiltere ve İtalya.
- Hızlı büyüyen sektörler: Elektrikli araçlar, savunma sanayi, drone teknolojisi.
Türkiye’nin İhracat Stratejisi
- AB Gümrük Birliği sayesinde Avrupa’ya vergisiz ihracat.
- Serbest bölgeler (örneğin, Mersin, İzmir) aracılığıyla lojistik avantaj.
- Yeni pazarlara açılım (Afrika, Güney Asya, Latin Amerika).
Detaylı bilgi için Ticaret Bakanlığı İhracat Raporları veya TÜİK resmi sitelerini inceleyebilirsiniz.